Батькам першокласників

З  1 вересня у школах почали застосовувати нововведення Міністерства освіти і науки України для початкових класів, які викликали широке обговорення. Причинами реформ в початковій школі в МОН називають нарікання вчителів, батьків та дітей на перевантаженість навчальних програм, їхню невідповідність віковим особливостям дітей, а також застарілість інформації та підходів викладання. Ні для кого, власне, не є таємницею  те, що уже не один рік спільнота вчителів, батьків, освітян,  говорили про необхідність внесення змін до існуючих програм. Міністерством освіти і науки України було започатковано широкомасштабний Інтернет-проект щодо обговорення змін для початкової школи, де учителі-практики мали можливість внести свої пропозиції та коментарі.

На сьогодні учителі  ознайомлені з ключовими тезами нових орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів та  отримали методичні рекомендації до оновлених програм початкової школи, які  стали більш демократичними.

Знято оцінювання каліграфії, вимоги до якої були занадто деталізовані в попередній редакції документу, залишено лише вимогу, що письмо має бути охайним та розбірливим. Також учням не будуть знижувати оцінки за «неправильний» відступ кількості клітинок та рядків. Вилучено вимоги та критерії щодо підписання зошитів та щомісячну оцінку за ведення зошитів.

Домашні завдання не повинні задавати на вихідні, святкові та канікулярні дні (канікули), а  їх обсяг віднині обмежено. Так, в перших класах домашніх завдань  не повинно бути зовсім, в 2 класі – не більше, ніж дитина може виконати самостійно за 45 хвилин, в 3 класі – за 1 годину 10 хвилин, в 4 класі – за 1 годину 30 хвилин.

В методичних рекомендаціях наголошено, що оцінювання в 1 класі немає, а 2 клас також може не оцінюватися за рішенням педагогічної ради школи.

До предметів, що не оцінюються за бальною системою протягом всієї початкової школи, додано «Трудове навчання» та «Я у світі». Тобто, загалом за бальною системою в 1-4 класах не оцінюються «Інформатика», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», інтегрований курс «Мистецтво», «Основи здоров’я», «Фізична культура», «Я у світі» та «Трудове навчання».

Крім розвантаження навчальних програм зміни торкнулися підходів до оцінювання учнів. Відтепер оцінювання – це конфіденційна інформація, яка стосується лише вчителя, дитини та її батьків, тобто навчальні досягнення учнів не мають озвучуватися на батьківських зборах чи вивішуватися публічно у вигляді різноманітних рейтингів.

Щоб понизити психологічне напруження у першокласників до сформування навички письма рекомендується користуватись простим олівцем. На розсуд учителя допускається виправлення або гумкою, або закресленням. При цьому наявність охайних виправлень, здійснених самою дитиною, не впливає на зниження балу за роботу, а час і етап переходу на кулькову ручку визначає сам учитель, індивідуально для кожної дитини. Вчителям також не рекомендують користуватися червоною ручкою при перевірці письмових робіт  в адаптаційному періоді (1 клас).

Це лише частина нововведень. За посиланням можна ознайомитися з  ключовими тезами нових орієнтовних вимог до оцінювання навчальних досягнень учнів 1-4 класів та методичних рекомендацій до оновлених програм початкової школи.

Телефони для звернень: 2-19-37 (Бєлєскова Ніна Петрівна, заступник директора школи),                                                         2-18-13 (Капуста Людмила Василівна, методист відділу освіти)